Kulturkort for barn og unge

Skole, barnehage og SFO

Politiske lokale skillelinjer mellom Ap og Sp.

Nå er det straks tid for at vi som politikere skal evalueres av folket, igjennom kommune og fylkestingsvalg. I valgkamp kommer ofte likhetene partiene mellom i skyggen. Alstahaug Ap vil være tydelig på at etter endt valgkamp, så er samarbeid og kompromiss på tvers av politiske skillelinjer svaret. Kompromiss og samarbeid på tvers av partier er veien til å finne de beste løsninger for fellesskapet.

Kvalitet?

Det vi tror alle politikere kan enes om, er at dersom fellesskapet skal ha mulighet for å lykkes, så må skole, barnehage og SFO også lykkes i sitt oppdrag. Det handler naturligvis om null toleranse mot mobbing, og at det skal være god kvalitet inn i skolen. Spørsmålet da blir hvordan kan vi som politikere bidra til nettopp det, god kvalitet inn i skole, barnehage og SFO i Alstahaug. Hva er egentlig god kvalitet?

I valgtider naturlig å få fram noen grunnleggende sentrale forskjeller mellom Arbeiderpartiet og SP lokalt her i Alstahaug. Alle eksemplene som gjengis under, er hentet fra politiske vedtak gjort i kommunestyret siste 10 mnd. Vårt poeng er at uenigheter mellom Arbeiderpartiet og Senterpartiet lokalt består i mer enn kun struktur og lokalisering av skoler.

Det som i øyeblikket framstår som små ubetydelige forskjeller mellom partiene Ap og Sp, vil over tid gi seg store utslag. Det kan sammenlignes med to skip som starter i samme havn, og med kun 1 grad kursforskjell. Over tid vil skipene naturlig nok få ganske mye «sjø» mellom seg.  Dersom velgerne vil ha forandring/ny kurs, så er tiden kommet igjennom valg.

Signal til KS

Der vi i februar bad kommunestyremøtet i Alstahaug om å sende et signal til KS, kommunesektorenes organisasjon som er forhandlingspart i til arbeidstakerorganisasjonene, om at lærere i barnehage og skole skulle prioriteres i de kommende lønnsforhandlinger, så stemte Sp mot.

Vårt forslag handlet om å vise at Alstahaug Ap aktivt vil arbeide for å rekruttere og beholde kompetanse i skole og barnehage. Vårt hovedpoeng er at lønn er viktig for å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere. Sp sitt nei, skjer i en situasjon hvor lærermangel i grunnskolen og barnehage nasjonalt og lokalt er ei enorm utfordring. Den viktigste ressursen i skole, barnehage og SFO er nettopp faglærte med god kompetanse.

Der vi i budsjettet valgte å sette av 750 000 kroner over 2 år, for å få en evaluering av norsk opplæringen i grunnskolen, så valgte Sp dette tiltak bort. Vi vektla i vår begrunnelse at ca. 50% av barna i fra 5. klasse og ned til 1. klasse i grunnskolen i Alstahaug sliter med å lese skikkelig. Tiltaket innebar at Universitet i Oslo, som har god kompetanse på området, skulle gjøre denne jobben. Lesing er en nøkkelfaktor i arbeidet for å få barna til senere å lykkes i livet.

Ungdomsskolen

Der vi valgte å opprettholde to lærerstillinger på ungdomsskolen, så valgte posisjonen ikke å gjøre det.

Der vi valgte å videreføre en generell styrking av læremidler til grunnskolen på 360 000 kroner, så stemte Sp mot. Dette skjer i en situasjon hvor vi vet at det er stort behov for å kjøpe inn lærebøker i grunnskolen blant annet som følge av en nylig innført skolereform. I tillegg vet vi at det foregår en diskusjon omkring barn og unges bruk av skjermtid. Her kan det legges til at nasjonale myndigheter i august gav 150 millioner til trykte skolebøker, hvorav Alstahaug fikk drøye 150 000 kroner.

Der vi valgte å sette av penger for, om mulig, få på plass lovpålagt kommunepsykolog, valgte Sp å stemme mot. Sp har aldri satt av penger i egne budsjett for å finansiere denne viktige stillingen. Sp sitt verbalforslag i kommunestyret, om å arbeide for å på plass et interkommunalt samarbeid, uten samtidig å legge penger til avlønning, er mildt sagt spesielt.

Sommerskole

Der vi valgte ikke å sette av penger til sommerskole, så valgte Sp å stemme for. Vi mener at penger brukt i hverdagen i skole, barnehage og SFO sikrer en mer målrettet bruk av de begrensende midler som kommunen rår over. Det å kutte 2 stillinger på ungdomsskolen i Sandnessjøen, samtidig som Sp velger å bruke penger på sommerskole, er ikke i samsvar Alstahaug Ap sine prioriteringer.

Vi vet at gode tiltak, mot for eksempel mobbing og inkludering, vil kunne nå alle barna i skolen. Slik vil det ikke være i en sommerskole.

Ole-Gerhard Rinø, Anne Britt Breivik

Alstahaug Arbeiderparti