Kulturkort for barn og unge

AP og SV prioriterer de eldre

I Senterpartiets leserinnlegg i Helgelands Blad, 7. august redegjør sittende ordfører Peter Talseth og Trude Jægtvik for deres økonomiske valg i de siste fire årene.

I innlegget vises det til at SV og AP er imot byggingen av Prestegårdsjordet og har stemt mot dette ved flere anledninger.

Og ja, det stemmer. Vi har stemt imot byggingen av Prestegårdsjordet ettersom vi mener kommunen må legge ressurser i å bygge et nytt sykehjem.

Planskisse

I 2019 sto det ferdig utarbeidet planskisse for nytt sykehjem, kun realisering gjensto. I dette konseptet for sykehjem var også daghjem for demente med. Det er ikke slik at AP og SV, gjennom å stemme mot realiseringen av omsorgsboliger på Prestegårdsjordet, ikke prioriterer denne lovpålagte oppgaven.

Omsorgsboligene på Prestegårdsjordet medfører høye driftskostnader. Morgendagens politikere må som følge av budsjettet vedtatt av posisjonen med SP og Rødt, først finne inndekning på et kommunalt underskudd på 3 millioner pr. måned, for hele 2023. Dette må skje før de kan realisere bygging av nytt sykehjem.

Utgifter til bygging og drift av boligene på Prestegårdsjordet vil gjøre veien frem mot en realisering av nytt sykehjem enda mer krevende. Når behovet i kommunen faktisk er nye heldøgns omsorgsplasser, må dette vises gjennom politiske prioriteringer.

Andre rekke

Vi er ikke imot Prestegårdsjordet som konsept, men mener det absolutt burde komme i andre rekke. Om kort tid skyller eldrebølgen inn over Alstahaug kommune, uten at det er nok sykehjemsplasser for de eldre og sykeste. Vår kommune vil få en kraftig økning i antall eldre, og en større økning enn landet forøvrig. I 2022 er det i aldersgruppen 80-89 år 313 mennesker. Allerede om 5 år forventes det i samme aldersgruppe å være 421 mennesker. Dette innebærer en økning på mer enn 100 personer. Det forventes en stor økning i aldersgruppen 90 år og eldre, fra dagens 54 til 71 personer i 2027. Ca ⅓ del av disse menneskene vil ha behov for utvidede omsorgstjenester fra kommunen i form av sykehjemsplass.

Går til valg for nytt sykehjem

Kommunen betaler 5000 kr pr. natt for en person med pleiebehov overligger på sykehus. I mangel på sykehjemsplasser i Alstahaug kjøper kommunen sykehjemsplasser i de nærliggende kommunene. En sykehjemsplass i Dønna kommune koster 4500kr pr. Døgn. 6 plasser i ett år koster omlag 10 millioner, langt mer enn kostnadene for et nytt sykehjem.

Er det virkelig slik det skal være? At pårørende skal måtte reise langt for å besøke sine nærmeste, fordi kommunen ikke prioriterer sykehjemsplasser?

Vi mener ikke det, og går til valg for å få bygget nytt sykehjem.

I all den tid et nytt sykehjem ikke allerede står ferdig, er det fordi vi ikke har fått flertall i kommunestyret. Nytt sykehjem har vært inne i budsjettet til AP og SV i alle år mellom 2019-2022. SP har stemt mot våre budsjetter, og dermed også mot bygging av nytt sykehjem, uten samtidig å ha med dette tiltaket i eget budsjett.

Skjøvet på

Det er fascinerende å være vitne til en posisjon som i fire år har skjøvet problemet foran seg, til tross for at planene for nytt sykehjem har ligget klare i mange år. Tomtevalg for det nye sykehuset har vært en av argumentene for å avvente sykehjemsprossessen, da Karlsenmarka har vært en av flere potensielle tomtevalg. Men det handler faktisk om at vi ikke kan vente lengre. Dersom posisjonen hadde prioritert bygging av nytt sykehjem, gjennom å utarbeide en alternativ tomt til Karlsenmarka og rigge kommunens økonomi, hadde et nytt sykehjem stått ferdig og tatt i bruk.

Under valgkampen i 2019 husker vi godt da sittende ordfører uttalte at han ikke så behovet for flere sykehjemsplasser, for han selv hadde mulighet til å bygge ut og la sin eldre mor/svigermor flytte inn der og motta hjelp fra hjemmesykepleien.

De fleste i samfunnet vårt har ikke denne muligheten. Ei heller er det mange som har råd til å ta opp lån eller selge huset sitt for å få råd til å kjøpe seg inn i en av disse 24 leilighetene på Prestegårdsjordet. Det skal være innskuddsleiligheter som koster 1,7-1,8 millioner kroner å kjøpe seg inn i. Mange eldre leier og mange har ikke økonomi til å støtte opp om et lån så sent i livet. Dette vil være med på å skape enorme økonomiske og sosiale forskjeller, som vi ikke kan være med å støtte.

Prioritering

Vi må prioritere. AP og SV ønsker, i likhet med SP å styrke distriktene, men vi ser at en av de tingene vi må vurdere er å legge ned ungdomstrinnet på Søvik for å spare inn nok penger for å kunne realisere sykehjemmet. Det er ikke noe vi vil, men noe vi ser at vi kanskje må for å møte eldrebølgen som vi vet kommer. Og når vi er inne på grendeskolene, så har SV og AP kjempet mot nedleggelse av oppvekstilbudene på Tjøtta og etablering av felles rektor på Tjøtta og Søvik. Vi mener at de minste må vernes fra slike endringer i skolestrukturen.

Vi ønsker at det skal bo folk i hele kommunen! Vi har også vært tydelige på at Austbø må prioriteres og at det skal være et krav at Austbø, Hestøysund og Blomsøya skal ha gode samferdselstilbud.

I leserinnlegget blir vi kritisert for at vi i budsjettet for 2023 la inn muligheten for å sette kommunestyremøtene til ettermiddagene. Kveldsmøter er svært utfordrende politikere med småbarn og SV har tydelig uttrykt utfordringene med dette i avisartikkel i iSandnessjøen desember 2022.

Ordføreren pride

Til slutt, når vi er inne på dette med inkludering så er det viktig for oss å stille spørsmål til hvor ordføreren var under helgas markering av PRIDE? Et viktig arrangement som har basert seg på frivillighet med mål om å skape mer inkludering og toleranse i kommunen. Kommunen sliter med at de unge flytter ut, at det er lite tilflytting, vi opplever en god del problematikk knyttet til at våre unge innbyggere som ikke har gode nok helse og fritidstilbud. AP og SV var tydelig tilstede og SV var også en del av komiteen.

Det har noe å si om de som styrer vil prioritere velferd for alle, fremfor private løsninger for de som har råd til å betale for det. Om de som styrer tenker at hver og en skal klare seg alene, heller enn å skape en kommune med fellesskap, der man får hjelp om man faller utenfor.

Christian Wiik Kynsveen, Marit Igelbu Wiig

Alstahaug SV